Píšete? Alebo sa copywritingom priamo živíte?
Každý začiatočník, a dokonca i profík, potrebuje na sebe neustále pracovať. Online marketing je odvetvie, v ktorom sa trendy menia neustále.
Co je psáno, to je dáno.
To áno.
Až do chvíle, kým sa neobjaví niečo nové. Okrem trendov a povinnej literatúry, kde pochytíte základné know-how, musíte však zapracovať aj na niečom inom. Respektíve na niekom.
Správne tipujete, ak tipujete sami seba.
Aké vlastnosti by mal každý dobrý copywriter rozvíjať?
I keď sú vaše predpoklady stať sa naozaj dobrým copywriterom viac než vysoké, talent dobre písať a skvelá znalosť gramatiky nie sú všetko, čo vám k tomuto cieľu dopomôže. Nadvihlo sa vám práve jedno alebo nebodaj obe obočia smerom nahor?
Nuž, cesta, ktorá vedie k tomu, aby vám za vaše texty niekto slušne zaplatil, je tŕnistá. Niečo málo o tom, ako píše texty copywriter, si môžete prečítať v nedávnom článku na blogu.
A čosi viac o tom, aké vlastnosti musí taký copywriter mať, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Takže?
Vytrvalosť ruže prináša
zdroj: Pixabay
Trpezlivosť, pravdaže, tiež. Avšak tá vás nepostaví na nohy po celodennom kolotoči, aby ste napísali text napríklad na svoj blog. K tomu, aby ľudia uverili vašim slovám, keď o sebe vravíte, že ste copywriter, treba naozaj o čosi viac.
Viac kávy.
Viac prebdených nocí.
Nekonečne veľa čítať.
A neprestávať písať.
Vytrvalosť je vlastnosť, ktorá napokon príde sama, či chcete, alebo nie. Svoju rolu pri tom zohrajú začiatky. Napríklad, keď s nádejou zareagujete na dopyt šitý presne pre vás, a vzápätí sa dozviete, že vás predbehli omnoho rýchlejší. Alebo, keď vložíte svoju energiu do skúšobného textu, ktorý vám nielen nik nezaplatí, ale napokon vám ten text nepomôže ani získať zákazku.
Ďalším skvelým cvičiteľom vytrvalosti copywritera je napríklad i sám klient. Určite narazíte na takých, ktorí vám článok odsúhlasia v rámci prvej revízie. Do druhého skupiny patria tí, ktorí radi vnesú nejakú vlastnú myšlienku, prípadne vám zrušia jeden celý odstavec.
No ako bude plynúť čas, natrafí každý copywriter na zákazku, ktorá bude skúškou ohňom. Ťažko uchopiteľná vízia klienta, jednostranná komunikácia alebo prípady, kedy vlastne zadávateľ sám nevie, čo chce, sa vám do cesty pripletú určite. Vedzte však, že ak ich zvládnete, získate v konečnom dôsledku oveľa viac, než len spokojného klienta.
Zanietenie – oči na stopkách, uši nastražené
Venovať sa copywritingu na full time znamená viac, než si odrátať tradičných osem hodín denne a potom “padla”. Šikovný copík má na cloude vytvorený priečinok s názvom inšpirácia, kde si uloží všetko, čo by mohol pri svojej práci zúžitkovať. Prečo je dobré ukladať si dobré články a najmä skvelé headliny zistíte zakaždým, keď budete hľadať inšpiráciu a na obrazovke bude aj po hodinách svietiť prázdna kolonka Googlu. Podnety môžete čerpať kdekoľvek. Na výveskách obchodov, v konverzácii so známymi, v médiách, ale i v prírode. Je len na vás, čo všetko dokážete v písaní pretaviť vo vašu výhodu.
zdroj:Pixabay
Samostatnou kapitolou je štúdium. Samozrejme existujú už i v našich končinách hodnotné kurzy, školenia, certifikáty alebo literatúra pre copywriterov. Veľkým zdrojom poznania je však internet. Najmä zahraniční copywriteri sa radi delia o svoje know how. Ich blogy a podcasty často poskytnú viac informácií a hackov, než kurz, kde vám vlastne dookola opakujú to isté.
TIP: ak hľadáte inšpiráciu, určite neobchádzajte majstrov slova, akými sú Otto Bohuš, Kate Toon alebo Joanna z Copyhackers
Objektivita ako základný kameň
Bez nej to nepôjde, naozaj. Často sa totiž stretnete nielen s témami, ktorých spracovanie vyžaduje dlhšie prípravy. Pritrafia sa i také, na ktoré máte možno vyhradený názor. Objektívny copywriter však svoj názor nikdy v texte neprezentuje. Ak si predsa len dovolí vniesť do textu výraznejšiu emóciu, ktorá vyzdvihuje jeden pohľad na problém, musí spravodlivo vniesť taký istý dôraz aj na agrumenty z pohľadu druhého.
Odosobniť sa od témy alebo priamo od textu, nie je jednoduché. O niečo ťažšie je písať článok alebo texty na web pre cieľovú skupinu, ktorá je úplne mimo osoby autora textu. Ak napríklad copywriterka píše článok pre zberateľov historických modelov automobilov, chce to čosi viac, než len naštudovať si niečo o veteránoch. Aby bol článok pre starších pánov hodnotný a zaujímavý, musí uchopiť ich slang, správne zvoliť písomný prejav a dosiahnuť výraz článku, ktorý táto komunita ocení.
Textovať na profesionálnej úrovni nie je med lízať. Skvele o tom hovorí aj tento obrázok.
Ak ste však i po prečítaní tohto článku nestratili chuť do práce, najmä do práce na sebe samom (alebo samej), držím vám palce.
Určite ma nezabúdajte sledovať, rada sa o svoje znalosti podelím.