Dobrý deň, ďakujeme za reakciu na náš inzerát, v ktorom hľadáme copywritera. Zašlite nám skúšobný článok na tému Životné poistenie – výhody a nevýhody v rozsahu 1 NS.
Každý copywriter sa s podobným zadaním stretol už niekoľkokrát. Mne osobne pristálo v mailovke aj včera. Čo myslíte, napísala som ten článok alebo nie?
Textom v online prostredí sa venujem už nejaký ten rok. V časoch, keď sa slovo copywriter automaticky zamieňalo za označenie autorských práv (známe C-éčko v krúžku), by bola táto odpoveď signálom nádeje. Že je job ešte voľný, že sa zadávateľovi páčili vaše referenčné texty, ktoré ste mu poslali alebo že vari získate i nového klienta. Nuž teda, popraskať kĺby na prstoch a hor sa do písania.
Alebo?… Čo sa zmenilo dnes?
Nie je skúšobný článok ako skúšobný článok. Práve tak, ako nie je klient ako klient
Dnes sa na odpoveď v podobnom znení, ako je v úvode článku, chytí len malé percento tých, ktorí na dopyt reagujú. Prečo chytí? Pretože písanie testovacích článkov možno považovať v drvivej väčšine prípadov za pascu a zbytočnú stratu času. Na strane copywritera i na strane klienta. Zmysel to má len v prípade, ak sa jedná o detailne vypracované zadanie alebo, naopak, o kvantitatívny dopyt, v ktorom ale o seriózny copywriting nejde. Ako ich rozlíšiť?
Zadanie článku napovie o projekte veľa. Aj v prípade, ak toho sám klient veľa nepovie
Každý dopyt o texty (webcopy, články a pod.) by mal obsahovať niekoľko zásadných informácií. Aby ste vedeli, či vám stojí za zváženie sa ním zaoberať, je potrebné naučiť sa čítať aj medzi riadkami. V zásade platí, čím obsiahlejšie zadanie, tým lepšie. Klient tak jasne zadefinuje svoje potreby, nielen z obsahovej a rozsahovej stránky, ale taktiež stanoví cenový rámec, v ktorom sa chce pohybovať. Informácie o plate (v tomto prípade môžeme povedať cene) napokon vyplývajú aj zo zákona a pri každej ponuke práce je potrebné ich konkrétne udávať. Stále je však v móde, nechávať si ponúkané platové ohodnotenie ako čerešničku na torte. Z mojich pozorovaní jednoznačne vyplýva, že v dopytoch po textových službách, kde cena uvedená nie je, sa obvykle táto čerešnička mení skôr na klinec do rakvy.
Avšak pozor, česť výnimkám. Tie, naopak, obsahujú drvivú väčšinu informácií, z ktorých vám je zjavné, že má zadávateľ reálnu predstavu o cenách copywritingu a budete naladení na približne rovnakú cenovú hladinu.
Čo by teda zadanie na článok malo obsahovať?
Väčšina klientov má pocit, že kľúčovým a v podstate postačujúcim zadaním je uviesť tému, prípadne headline a rozsah článku (v copywritingu s obľubou uvádzaného v normostranách, 1 normostrana = 1800 znakov). Vráťme sa teda k zadaniu v úvode. Ak ste si tipli, že som článok na základe uvedených informácií nenapísala, bod pre vás. Namiesto toho som zadávateľa poprosila o doplňujúce informácie.
Kto je cieľová skupina?
Aký je cieľ textu?
Je vypracovaná k projektu analýza kľúčových slov?
Je potrebné držať sa uvedeného rozsahu?
Je možné vypracovať redakčný plán s vopred určenými témami?
Sú témy presne určené?
Kto tvorí headline?
Kde budú články uverejnené?
Aký je váš budget na požadované množstvo článkov/jeden článok?
Aké produkty/služby/kategórie je treba interne prelinkovať?
Kam chcete nasmerovať call-to-action prvky?
Odpovede na tieto otázky mi následne vytvorili dostatočný obraz o tom, či je pre mňa ponuka atraktívna a či má zmysel venovať energiu a čas testovaciemu článku. Niečo málo o tom, čo je v prípade odpovedí smerodajné a prečo by ste ich mali mať skôr, než sa pustíte do písania zodpovedané, načrtnem v skratke.
CIEĽOVÁ SKUPINA/PERSÓNA
Okrem predstavy publika, pre ktoré budete články písať, načrtne aj úroveň komplikovanosti textu. A, samozrejme, ton of voice, alebo žargón či výraz, ktorý by ste mali použiť. Inak sa píše pre komunitu lekárov a zdravotníkov s určitou špecializáciou v odbore a inak pre nadšencov handmade produktov.
CIEĽ TEXTU/ČLÁNKU
Aj obsahový marketing má svoje ciele. V prípade produktového textu je cieľom konverzia v podobe vloženia produktu do košíka. V prípade homepage uistenie návštevníka stránky, že je na správnom mieste. Ak píšete článok, pomocou prelinkovania alebo CTA prvkov nasmerujete čitateľa k relevantným produktom, ak text ku kampani na sociálnej sieti, cieľom je vyvolať záujem a interakciu…a tak ďalej. Preto je na mieste vedieť, s akým cieľom text tvoríte a písať ho v tomto duchu.
KĽÚČOVÉ SLOVÁ A SEO
Ak niekto cielene tvorí content na webe v súlade so SEO a chce s ním dosiahnuť určité konverzie (predaj, návštevnosť, budovanie brandu a pod), tvorí ho hlavne pre čitateľa, avšak s ohľadom na vyhľadávač. Bez kľúčových slov, ktoré mu vypľuje kvalitná analýza, to pôjde ako z chlpatej deky. Optimalizácia pre vyhľadávače je mocný nástroj, ktorý robí z copywritera píšuceho pod jej taktovkou, o niečo väčšieho machra. Viac sa o tomto magickom (a dnes vlastne aj nevyhnutnom) spojení dočítate v mojom nedávnom článku o súvislostiach medzi copy a SEO.
ROZSAH ČLÁNKU
Väčšina klientov trvá na určitom rozsahu kvôli cene, ktorú má za článok zaplatiť. Hoci často počuť, že dôraz sa kladie na kvalitný a jedinečný obsah (zlepené a vykradnuté články to ale nie sú), v niektorých prípadoch má klient skutočne dôvody na krátke články. A napísať kvalitný krátky článok je často pre copíka väčšou výzvou, než litánie na niekoľko strán. Overte si preto, z akého dôvodu na rozsahu zadávateľ trvá (a či vôbec).
REDAKČNÝ PLÁN
Ten, kto ho má, má v rukách tromf. Platí to obojstrane. Dobrý a detailný redakčný plán (kalendár) je základom dobre nastavenej spolupráce, pri ktorej obe strany vedia čo a kedy môžu očakávať/dodať. Okrem prípadov, kedy je potrebné spracovať nejaký text ASAP a nečakane, môže copywriter pri stabilných klientoch presne rozložiť svoj čas na prácu.
TÉMY A NADPISY
Práca na článku, to nie je len holý text (v lepších prípadoch formátovanie, označenie interného a externého prelinkovania, doplnenie CTA prvkov, správne použitie kľúčových slov či doplnenie metadát). Vymyslieť dobrý nadpis a správne ho sformulovať dá niekedy zabrať viac, než naklepanie samotného textu. Vyšším levelom je hľadanie a nájdenie tej správnej témy, ktorá cieľovú skupinu zaujme. Tipy, o čom písať blog som zhrnula v týchto piatich bodoch.
PR ČLÁNOK, MIKROCOPY, TEXTY NA WEB, NEWSLETTER, TEXT NA SOCIÁLNU SIEŤ, ČLÁNOK NA BLOG, HOSTBLOGGING, OFFLINE TEXTY a i.
To, kde budú články uverejnené, veľa napovie najmä o ich technickej stránke. Inak sa píše PR článok a inak by mal vyznieť text, ktorý bude uverejnený ako príspevok na sociálnu sieť. Už spomínaná optimalizácia textov, rozsah, štruktúra, vystavanie textu a mnohé iné detaily odlišujú všetky tieto texty dosť zásadne.
ÁNO, CENA ZA ČLÁNOK ZOHRÁVA VÝZNAMNÚ ROLU
Výška odmeny alebo platba za dielo sú dôležité. Tak, ako v každom obchodnom vzťahu. Klient má svoj rozpočet a copywriter svoju cenu práce. Skôr, než sa spolupráca začne, malo by byť jasné, či nájdu prienik. Či už si ako dodávateľ textov účtujete za normostranu alebo hodinovku, transparentná cena (nezabudnite na zálohu!) by mala byť súčasťou dohody o spolupráci či autorskej licenčnej zmluvy.
U mňa teda rozhodne platí, že skúšobný článok (ako v prípade úvodného zadania) nepíšem. Slušne svoj postoj vysvetlím a ušetrím čas sebe i potenciálnemu klientovi. Iný prípad je, ak je zadanie naozaj kvalitne nabrífované a napríklad i skúšobný výstup honorovaný (nie je to podmienkou). Keď som podobné zadanie naposledy pre etablovanú slovenskú online marketingovú agentúru vypracovala, vzišla z toho spolupráca, ktorú ťaháme spolu dodnes. Verím, že vám tieto rady pomôžu rozlíšiť, kedy je vhodné venovať svoje úsilie, znalosti a čas vypracovávaniu skúšobného článku. Alebo práve pre mňa nejaké zadanie máte?