Ruku na srdce. K tomu, aby ste mali na webe dobrý text a na blogu zaujímavý článok, nepotrebujete nutne copywritera. V mnohých prípadoch ste tým najlepším textárom pre svoj projekt vy sami. Je však niekoľko bodov, ktoré by ste mali vziať do úvahy, aby texty z vášho pera nenarobili viac škody, než úžitku.
Sám sebe copywriterom alebo ako si napísať dobré texty na web
Ako?
Nuž, prirodzene.
Všetko závisí od toho, nakoľko sa dokážete od svojich produktov či služieb, prípadne celého svojho biznisu odosobniť. Aby boli predajné texty alebo popisky dobré a slúžili svojmu účelu, potrebujete:
1. poznať svojho ideálneho zákazníka
2. objektívny pohľad
3. objaviť svoju konkurenčnú výhodu
4. celkom slušnú gramatiku alebo kontakt na korektora
5. chuť prekonať nechuť

zdroj: Pixabay
Ideálny zákazník v centre vašej pozornosti
Svoju klientelu zrejme poznáte. Dúfate, že by vaše handmade krémy na ruky chceli kúpiť všetky dámy, ktorých ruky trpia. Podľa štatistík predaja však vidíte, že ten, kto si ich reálne naozaj kupuje, sú ženy tridsiatničky, ktoré sú aj schopné zaplatiť za ne tak trošku vyššiu cenu. Dvadsiatničky na ne ešte nemajú a šesťdesiatničky už musia šetriť.
Skôr, než sa pustíte do písania textov a tvorby obsahu celého webu, vezmite do úvahy práve to, pre koho web tvoríte. Tieto ženy nemajú čas čítať siahodlhé opisy ani recenzie. Tieto ženy nenamotáte ani na prázdne frázy o vysokej kvalite, jedinečnom výrobnom procese atď, atď. Aby bol váš text dobrý, musíte rozmýšľať ako váš ideálny zákazník.
Objektívny pohľad na to, v čom ste odborníkom
Ak poznáte svojho ideálneho zákazníka, prichádza rada na vás. Pripravte sa na to, že sa budete musieť tak trochu odosobniť. Vlastne poriadne. Na to, aby ste v konkurenčnom boji prerazili, musíte byť odborníkom. Poznáte všetky najnovšie postupy, aby prísady pridávané do krémov nestrácali žiadne účinné látky. Vyvinuli ste vlastný spôsob ich konzervovania a dokonca poznáte názvy všetkých pridaných byliniek po latinsky? To je všetko chvályhodné a skutočne to z vás robí majstra vo svojom obore.
Ak však píšete text, ktorý má vaše výrobky predstaviť alebo predať vášmu ideálnemu zákazníkovi, musíte sa od odborných názvov odpútať. To, čo je zrejmé vám, celkom iste nebude jasné jemu. Zvoľte slová, ktoré poskladáte do viet tak, aby odzrkadľovali vašu odbornosť, no zároveň jasne a laicky pomenovali veci tak, ako ich vidia tí nezainteresovaní.

zdroj: Pixabay
Konkurenčná výhoda je alfou – omegou
Šťastný to človek, ktorý predáva produkty alebo poskytuje služby v bezkonkurenčnom prostredí. My ostatní to máme o čosi ťažšie. Viete komu píšete texty, viete akým jazykom ich písať, avšak stále ostáva to najpodstatnejšie. Čo tam vlastne napísať? Aby ste zo seba dostali všetko, čo chcete a zároveň neodradili už v prvých piatich sekundách?
Nuž, písanie textov na web, ako vidíte, nie je vôbec hračkou. Často rozhodujú slovíčka. Z pohľadu konkurenčného boja vyberajte tie, ktoré z vás robia unikát. Alebo vám dávajú pred súpermi jasný náskok. A nezabudnite na ne klásť poriadny, vlastne ten najväčší význam. Píšte ich hneď na úvod, boldujte a zopakujte ich aj v závere. Unikátna konkurenčná výhoda – napríklad fakt, že vašu handmadu kozmetiku vyrábate vždy až po zadaní objednávky, je tým najlepším predajným argumentom.
Späť do školských lavýc
Ako ste na tom s ypsilonom? A čo večne mätúce čiarky v zložených súvetiach, veľké a malé písmená v pomenovaniach alebo spodobovanie, ktoré dokáže potrápiť? Ak si chcete napísať dobré texty na svoje stránky alebo nezažiť gramatickú hanbu na blogu, skúste si na zákutia našej slovenskej gramatiky a pravopisu spomenúť. Samozrejme, drobná chyba alebo preklep sa stanú aj tým najväčším profíkom. Ideálnym riešením však je, najať si na kontrolu korektora, ktorý vaše texty prebehne a vy si môžete byť istí, že do nemilosti gramatických maniakov neupadnete.

zdroj: Pixabay
Chuť prekonať nechuť alebo vždy pripravený
Koľko krát ste si už sadli za počítač, otvorili priečinok s názvom TEXTY NA WEB a hľadeli nekonečne dlho na prázdny dokument? Nuž, písanie si vyžaduje svoju daň. A to nielen časovú. Ak však budete neustále čakať na vhodnú chvíľu, keď budete mať pokoj a ideálne podmienky na písanie, je len malá pravdepodobnosť, že napíšete dobrý text na web.
Tie najlepšie texty totiž vznikajú za pochodu. Napríklad pri predaji vašich výrobkov, komunikácii so zákazníkom alebo napríklad i večer v posteli, keď sa vám nedarí zaspať. Ideálnym pomocníkom sú preto poznámky, ktoré nosíte všade so sebou. Či už je to malý notes, diár, appka alebo cloudové riešenie, pamätajte na jedno. Vytvoriť a napísať naozaj dobrý text na váš web môžete iba vtedy, ak nepodľahnete prokrastinácii a prekonáte nechuť znova si sadnúť k prázdnemu dokumentu.
Zaujíma vás, ako to robia profíci? Určite si prečítajte článok o tom, ako píše text copywriter. Celkom iste však platí, že ak sa budete držať týchto piatich pravidiel, dobrý text na web si zvládnete napísať i vy sami. Alebo aspoň pripraviť hodnotné podklady pre niekoho, kto vám ho napíše.