Ak už ste zopár článkov ako copywriter napísali, a vaša orientácia v online marketingu nie je na bode mrazu, s pojmom SEO ste sa už určite stretli. Zastávam názor, že každý copík by mal mať aspoň základný presah do takmer každého odvetvia, s ktorým prichádza do kontaktu. Alebo:
Čím väčší rozhľad máš, tým viac si copywriterom. 🙂
SEO – alebo search engine optimization (optimalizácia pre vyhľadávače) patrí jednoznačne k prvým témam, na ktoré by ste sa mali vrhnúť, ak chcete svoje texty posunúť o krok ďalej.
Čo je vlastne SEO a prečo je SEO copywriter o niečo väčší frajer?
SEO je súbor praktík a nástrojov, vďaka ktorým vyhodnotí vyhľadávač webstránku alebo iný obsah na internete za relevantný a prínosný. A to najdôležitejšie – na základe tohto hodnotenia ho umiestni na lepších priečkach vo vyhľadávaní. Bez platenej reklamy alebo ďalších skrytých nákladov. Ak je web optimalizovaný správne, a ocitne sa vo výsledkoch vyhľadávania na popredných miestach, je pravdepodobné, že návštevník na webstránku klikne.
Na Slovensku platí, že ak rozprávame o vyhľadávači, myslíme tým Google. Jeho dominantné miesto na trhu sa nepodarilo dobehnúť inému vyhľadávaču ani zďaleka. V susedných Čechách stojí za zmienku Seznam, ktorý gigantu už nejaké tie atraktívnejšie percentá uberá.
zdroj: Pixabay
Ako súvisí SEO s textom a prečo mu venovať pozornosť
Ako copywriter tvoríte významnú časť obsahu každej webstránky alebo e-shopu. Tvoríte text. O tom, ako si napísať naozaj dobrý text pre svoj web i napriek tomu, že copíkom nie ste, som písala v článku na mojom blogu nedávno.
Nezáleží na jeho množstve alebo dĺžke. Aj jednu vetu alebo krátky popis produktu možno optimalizovať tak, aby dosiahol produkt vo vyhľadávaní lepšie umiestnenie v organickom vyhľadávaní. Umiestniť sa na prvej stránke vyhľadávania, pri zadaní určitej frázy, stojí nemalé úsilie a často aj náklady na reklamu. So správnou optimalizáciu však môžete ostať len pri tom úsilí. A to už stojí za zváženie, nemyslíte?
Navyše, mnohí užívatelia dnes už automaticky ignorujú prvé výsledky vyhľadávania, ktoré pozostávajú z platenej inzercie (reklamná slepota). Aj preto stále platí, že zaoberať sa optimalizáciou má význam.
Tieto nástroje optimalizácie by mal SEO copywriter ovládať
Texty na web, popisy produktov a články sú súčasťou webstránky. Ak optimalizujeme obsah na stránke, používame najčastejšie on-page SEO nástroje. Stretli ste sa už v zadaní na článok napríklad s pojmom kľúčové slová? V tom prípade ste k optimalizácii už pričuchli. Poďte sa z tej omamnej vône ešte trochu nadýchať.
zdroj: Pixabay
Kľúčové slová
Kľúčové slová (keywords – často používaná skratka “kw”) sú presne tie výrazy, ktoré do vyhľadávača užívatelia zadávajú, keď niečo hľadajú. Ak ich použijete priamo v texte a v ďalších dôležitých častiach webstránky (metadáta), dáte tým vyhľadávaču jasný signál, že daná fráza je presne to, čo užívateľ na webe nájde. Ešte nedávno sa v copy a SEO komunite riešila optimálna hustota kľúčových slov (koľko ich v texte použiť). Dokonca vznikli aj fígle ako napríklad skrytý text. Tie, a im podobné, sú však dnes už označené za nekalé SEO praktiky a môžu byť penalizované.
Čo je skrytý text?
- text je rovnakej farby ako pozadie na stránke
- veľkosť textu je 0
- text prekrýva obrázok alebo iný objekt
Kľúčové slová, to ako ich získať (ak nie sú súčasťou zadania), longtaily alebo LSI sú témou na osobitný článok. Ak chcete zapracovať na svojich textoch z pohľadu SEO, určte si túto tému ako prioritu číslo jeden.
Formátovanie textu
Ak sú texty na webe prehľadné, ocení to najmä užívateľ. A teda, v konečnom dôsledku, aj vyhľadávač. Nezabúdajte rozčleniť text na jednotlivé odstavce, používať nadpisy a podnadpisy, zvýrazniť to, čo je najpodstatnejšie a napokon, vložiť do textu aj iné prvky.
Obrázok (ten, mimochodom, môžete optimalizovať tiež) alebo vtipné GIF-ko vhodne doplní myšlienku, či tému, a zároveň príjemne osvieži čitateľa pri dlhom a výživnom texte.
zdroj: Giphy
Správny nadpis
Nadpis je kľúčový. Ako copywriter ste sa určite stretli so situáciou, kedy vymyslieť nadpis trvalo dlhšie, ako napísať kompletný článok. Ak nie, ako SEO copywriter sa na to určite pripravte. Mal by byť pútavý, vierohodný, lákavý, chrumkavý, sexy a s kľúčovým slovom. Limitujúci, pálčivý, zapamätateľný a virálny. Napísať taký znamená viac než polovicu úspechu celého copy.
A aby toho nebolo málo, správny nadpis musí korešpondovať s obsahom článku alebo textu. Zavádzajúce titulky, ktoré sľubujú šokujúce novinky a po rozkliknutí na vás vyskakuje len holý balast, by mal každý copywriter prenechať bulvárnej tlači.
Title, metapopisy a tagy
Súčasťou zadania pre copywritera môže byť zostavenie metapopisov. Okrem nadpisu (title) sú to ďalšie úderné slová, ktoré by mali v skratke odprezentovať obsah na webstránke tak, aby bol pre potenciálneho návštevníka prínosný. A každý textár veľmi dobre vie, že napísať krátky text s takými požiadavkami dá niekedy omnoho viac práce, ako napísať článok na dve strany.
Na rozdiel od title a metadescription, ktoré sa zobrazia priamo vo výsledkoch vyhľadávania, pozná SEO ešte označenie nadpisov v rámci samotného tela textu alebo článku. Pomocou tagov H1 (najdôležitejší nadpis, teda väčšinou title) až H6 tak vyhľadávaču ukážete záchytné body a členenie textu.
Recept na úspech? Ideálna kombinácia
SEO pre copywriterov nie je záležitosťou, ktorá sa dá obsiahnuť v jednom (hoci výživnom) článku. Ak sa však do problematiky optimalizácie postupne ponoríte, získate pohľad do odvetvia, ktoré posunie vaše texty skutočne o úroveň vyššie.
Copywriter, ktorý ovláda SEO – a.k.a SEO copywriter, je totiž pre každého klienta ideálnou kombináciou. Majstri optimalizácie síce poznajú všetky jej úskalia a grify, no pre písanie obsahu im často chýba to, čo máte v malíčku vy. Ostrieľaný textár totiž dokáže nájsť ten správny balans, ktorý uspokojí nielen čitateľa, ale i vyhľadávač.